13 Şubat 2013 Çarşamba

SEKTÖRÜMÜZÜN KADINLARI

Yaklaşık 17 senedir aile işinde yani şarap sektörünün içindeyim. Şirket bünyesinde farklı işler yaptım. Bu arada şarap sektöründeki değişime ve gelişime yakından şahit oldum.

İşe ilk başladığım yıllarda, o dönemde adı "Şarap Üreticileri Derneği" olan derneğimizde 18-20 kadar üye firma vardı. Bunların 4-5 tanesi büyük firmalarken, diğerleri küçük ölçekli, sadece sofra şarabı üreten ve bölgesel satışlar yapan firmalardı. Yapılan dernek toplantılarında genellikle tek bayan üye ben olurdum. Ben de işin çok başında olduğumdan o grup içinde fazla konuşmaz genellikle dinleyici durumunda kalırdım. Yıllar içinde çok şey değişti...

Öncelikle sektörümüz çok değişti. Üretim sistemleri modernize edildi. Bağlar ıslah edildi, yeni bağlar dikildi. Yabancı menşeli şaraplık üzüm fideleri yurt dışından gelen uzmanlar tarafından en uygun toprağa, en uygun şekilde dikildi. Şaraba gönül vermiş, irili ufaklı pek çok yeni üretici sektöre katıldı. Yurt dışından şarap uzmanları firmalara danışmanlık vermeye ve "doğru şarap" üretimini ülkemizde yapılandırmaya başladılar. Ürünler sadece içerik olarak değil, ambalajlarıyla da orjinal ve göz alıcı olmaya başladılar. O arada sektördeki "merdivenaltı üreticiler" birer birer sektörden uzaklaştı. Pek çok firma ihracat hamleleri yapmaya başladı. Türk Şarabı artık dünyada tanınan bir "marka" olma yolunda ilerlemeye başladı. Sonuç olarak; özellikle son 5-6 sene içinde Türk Şarapçılığında ciddi bir değişim ve başkalaşım yaşanmış oldu. O arada, eski ve büyük firmalarda bir nesil değişimi yaşandı. Kurucu ya da ikinci nesil olan büyüklerin bir kısmı işlerini bir sonraki nesle devretti, bir kısmı ise aramızdan ayrılınca işleri  gençler devraldı.

Ancak, sektörde fark edilen en önemli değişim bence kadınların ağırlığının çok bariz bir şekilde artması oldu. Kadınlar gerek aile işleri gereği, gerekse profesyonel olarak şarapçılığa ve şarapçılığın farklı alanlarına dahil oldular. Bir kısmı işin üretim alanında çalışırken, bir kısmı pazarlama kısmına el attı. Kimi satış konusunda ilerlerken, kimi PR kısmını ele aldı. Kadınların ellerinin şaraba dokunması ise, ülkemizde daha "maço" olan bir sektörü giderek yumuşattı ve  güzelleştirdi. Ancak kadınları yabana atmamak lazım, onlar da erkek sektör gibi hatta belki daha da fazla hırslı, savaşçı ve rekabetçiler. Sadece kadınlar, bunu daha zarif yaptıkları için sektör içindeki kavgalar daha azaldı sanki. Kadınların şaraba yaklaşımı daha bir duygusal, o nedenle ara sıra sektördeki erkeklerin ayar yapması da iyi olabiliyor. Sektörü ilgilendiren konulardaki toplantılarda, masa başında artık daha fazla kadın var. Erkekler ciddi anlamda azınlıkta kalmış gibi görünüyorlar. Ama, dediğim gibi sektörümüzün genç ve heyecanlı kadınlarının, zarif ve duygusal eğilimlerini, arada düz ve analitik mantıklı erkek  üreticilerimizin törpülemesi gerekebiliyor. Güzel bir denge kuruldu şarap sektöründe. İç piyasada hala büyük bir rekabet ortamı yaşanırken dış piyasalar için ortak hareket edilebiliyor. Aynı amaçlar doğrultusunda birlik olunup doğru sonuçların alınabilmesi için çalışılabiliyor.

Kısaca söylemem gerekirse, artık şarap sektörüne dair toplantılar ya da "event"ler daha eğlenceli. Eski toplantılarda yaşanan tartışmalar, birbirinin gözünü oymalar artık pek yaşanmıyor. Kadınlar ortamı güzelleştirdi. Bu güzellik şaraplarımıza da yansıdı. Piyasada her geçen gün daha lezzeztli, daha kaliteli şaraplar bulabilmek mümkün. Gene de tüm bu güzelliklere rağmen daha fazla şarap tüketilmesi ve şarapçılığın ülkemizdeki gelişiminin teşvik edilmesi lazım. Bunun için de gene kadınlar devreye girmeli. Daha çok bir kadın içkisi ya da özel gün içeceği gibi görünen şarabı, daha fazla tüketmek ve daha gündelik tüketime sokmak adına kadınlarımızdan beklentimiz büyük... Tüketim artmalı ki, üretim daha da gelişsin!...

Haydi kadın dostlarım, Sevgililer Gününü filan beklemeyin. Bu akşam için güzel bir şarap alın marketten, markası mühim değil, yeter ki şarap için, dostlarınızla da paylaşın ve keyif alın....... 

Sevgiyle...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder